هدف گروه واگنر از راه اندازی جنگ داخلی چیست؟

«موسسه مطالعات جنگ» تنش بین کرملین و گروه واگنر را به دلیل تلاش «یوگنی پریگوژین» رهبر این گروه برای اطمینان از بقای خود در دوره پس از جنگ اوکراین ارزیابی کرد.

به گزارش تحریریه، شب گذشته خبر شورش گروه واگنر به عنوان ارتش خصوصی روسیه علیه وزارت دفاع روسیه موجی از شگفتی را ایجاد کرد.

در تحلیل این تحول مهم که باعث اختلال در راهبرد و برنامه های جنگی مسکو می شود مطالب گوناگونی مطرح شده است.

حساب کاربری موسسه Institute for the Study of War در توئیتر رشته توئیت هایی را در زمینه تنش بین مسکو و گروه واگنر منتشر کرده و به تحلیل شرایط و پیش بینی آینده پرداخته است.

هدف گروه واگنر از راه اندازی جنگ داخلی چیست؟

*به نظر می‌رسد «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر، شورش مسلحانه‌ای را در ۲۳ ژوئن به راه انداخته است تا رهبری وزارت دفاع روسیه را تغییر دهد که بعید به نظر می‌رسد موفق شود.

*گزارش‌های اولیه پس از اظهارات پریگوژین حاکی از آن است که نیروهای امنیتی داخلی روسیه در واکنش به اظهارات پریگوژین و تحرکات احتمالی واگنر، عمدتاً در مسکو و روستوف فعال شده اند و به نظر می‌رسد کرملین مخالف اقدامات پریگوژین است.

*پریگوژین در ابتدا وزارت دفاع روسیه و الیگارش‌های ناشناس را به فریب پوتین و افکار عمومی روسیه به منظور آغاز حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ متهم کرد.

*پریگوژین احتمالاً قصد دارد واقعاً یک شورش مسلحانه را علیه وزارت دفاع روسیه انجام دهد، به جای اینکه منتظر باشد تا حمایت کاخ کرملین را برای انجام تغییرات در رهبری وزارت دفاع جلب کند یا اینکه فقط به جنگ لفظی بپردازد.

*بنابراین به احتمال زیاد پریگوژین به طور کل قصد دارد گروه واگنر را علیه رهبری وزارت دفاع تحریک کند و آن مقامات را به زور از قدرت کنار بزند؛ به احتمال زیاد این اقدام علیه فرماندهی ناحیه نظامی جنوب در روستوف و مسکو انجام شده است.

* نمی توان به طور دقیق محل استقرار اکثر نیروهای واگنر را تایید کرد، اما به نظر می رسد در شرایط کنونی پریگوژین قصد دارد واگنر را بر دارایی های وزارت دفاع در روستوف مسلط کند.

*حمله مسلحانه واگنر علیه رهبری نظامی روسیه در روستوف تاثیرات مهمی بر تلاش جنگی روسیه در اوکراین خواهد داشت.

* ارتش روسیه در حال حاضر قاطعانه بر عملیات دفاعی در روستوف علیه ضد حمله های اوکراین در جنوب متمرکز است.

*درخواست‌های اخیر وزارت دفاع روسیه مبنی بر این است که گروه واگنر کاملاً از وزارت دفاع تبعیت کند. این امر مستلزم از دست دادن کنترل ساختار نظامی موازی وزارت دفاع از طرف پریگوژین است و در نتیجه وی منبع اصلی نفوذ و هم ابزارش برای تبلیغات عمومی را از دست می دهد.

*قصد احتمالی پریگوژین جلب وفاداری افسران و پرسنل نظامی ارشد روسی بود، اما با توجه به اینکه «سرگئی سوروویکین» ژنرال ارتشی نزدیک به واگنر، درخواست پریگوژین برای شورش مسلحانه را محکوم کرد، بعید به نظر می‌رسد که وی از حمایت نظامی کافی برخوردار شود.

*حتی اگر گروه واگنر بتواند به طور قابل اعتمادی وزارت دفاع را تهدید کند، بعید است پوتین به تلاش موفق پریگوژین برای سرنگونی وزارت دفاع تن دهد.

*آغاز آشکار شورش مسلحانه پریگوژین اوج کارزار او برای حفظ کنترل بر نیروهای نظامی اش است و او احتمالاً این شورش را به عنوان تلاشی برای بقای وجودی خود می بیند.

آخرین توئیت این موسسه نیز به قطع دسترسی به اطلاعات و سرعت زیاد تحولات در روسیه اختصاص داشت که همین مساله به‌روزرسانی اطلاعات در مورد اقدامات پریگوژین را سخت می کند.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =